Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


SALÁTA LEXIKON 5 - VITAMINSALÁTÁK - 1

2016.01.31

SALÁTÁK LEXIKONJA

AROMÁS VITAMINSALÁTA
Elkészítése:
1/2 fej fehér káposztát, 1 sárgarépát, 1 csomag retket megreszelünk, megsózzuk és 1 kis fej apróra vágott hagymát keverünk hozzá. Salátástálra rakjuk, étolajjal meglocsoljuk és citromfűvel megszórva tálaljuk.

ÉTVÁGYGERJESZTŐ VITAMINSALÁTA
Hozzávalók 4 személyre:
1 nagy fej karalábé, 1 csomó zsenge sárgarépa, 2 dl tejföl, néhány szép salátalevél, 1 teáskanál citromlé, só, fehér bors, a díszítéshez citromszeletek, reszelt citromhéj és petrezselyemzöld

Elkészítése:
A megtisztított karalábét megmossuk, felszeleteljük, majd vékony csíkokra vágjuk. A sárgarépát lekapargatjuk, megmossuk, és csíkokra vágjuk. A tejfölt kikeverjük a citromlével, majd sózzuk. borsozzuk. A zöldségeket összekeverjük, majd leöntjük a tejföllel. A salátalevelet megmossuk, és nagyobb darabokra tépjük. Kibélelünk vele négy kistányért, és középre halmozzuk a vitaminsalátát. Citromkarikával, reszelt citromhéjjal és petrezselyemzölddel díszítjük.
Elkészítési idő: 20 perc

HAMIS NARANCSBOMBA
Hozzávalók:
50 dkg sárgarépa, 1db citrom, 20 dkg cukor, esetleg kevés narancshéj

Elkészítése: A sárgarépát megtisztítás után egészen finomra reszeljük, majd hozzáadjuk a citrom levét és reszelt héját. 20 dkg cukorral és - kevés -1 pohárnyi vízzel folytonos kevergetés mellett addig főzzük, míg megpuhul és csaknem sima masszává lesz. A masszába reszelt narancshéjat is keverhetünk. Utána kihűtjük és golyókat formálunk belőle és kristálycukorban megforgatva tálra rendezzük, vagy minyonpapírra rakva tálaljuk..
Elkészítési idő: 25 perc
Egy másik változat szerint a nyers reszelt sárgarépát és almát citrom kicsavart levével ízesítve, kevés porcukorral megszórva, kora tavaszi vitaminsalátaként fogyaszthatjuk.
Dr. Győri Tiborné gyorine@drotposta.hu

JOGHURTÖNTETES VITAMINSALÁTA
Hozzávalók 4 személyre:
kb. 40 dkg sárgarépa, 35 dkg karalábé, 15 dkg cukorborsóhüvely, 1 kis fej római saláta, 30 dkg pulykamell, 2 evőkanál olaj, 1,5 dl joghurt citromlé, cukor, 1 csokor turbolya, só, bors.

Elkészítése:
A sárgarépákat lekapargatjuk, megmossuk, és vékonyan felkarikázzuk. A meghámozott, megmosott karalábét hasábokra vágjuk. A borsóhüvelyeket félbevágjuk. A zöldségeket előfőzzük, hideg vízzel leöntjük, majd kihűtjük.
A római saláta leveleit leválasztjuk. A megmosott, megtörölt pulykamellet csíkokra metéljük, és a felhevített olajon, kevergetve aranybarnára pirítjuk. Sóval, borssal megszórjuk.
A joghurtot a citromlével összekeverjük, majd cukorral, sóval, borssal fűszerezzük. Kevés turbolyát a díszítéshez félreteszünk, a többit durvára felaprítjuk, és a mártásba vegyítjük. Az előkészített hozzávalókat lapos tálon elrendezzük, és kevés mártással meglocsoljuk. Végül a félretett turbolyával (vagy petrezselyemzölddel) díszítjük. A megmaradt mártást külön kínáljuk hozzá.
Elkészítési idő 30 perc

KLASSZIKUS VITAMINSALÁTA
Hozzávalók:
1 kis sárgarépa-fehérrépa konzerv, 1 kis zöldborsókonzerv, 1 kukoricakonzerv, 10 dkg parmezán sajt, 3 db kemény paradicsom, 2 db húsos paprika, 1 db paradicsompaprika, 4 evőkanál majonéz, fél pohár joghurt, 1 teáskanál só

Elkészítése:
A paradicsomot és a paprikát apró kockákra vágjuk, és óvatosan a vegyes zöldséghez keverjük. A majonézt elkeverjük a joghurttal és a sóval. A salátát tányérokra szervírozzuk (salátalevelet használhatunk a tányérokra díszítésként), és majonézt öntünk rá. Reszelt sajttal megszórjuk.

KÖMÉNYMAGOS VITAMINSALÁTA
Hozzávalók:
25 dkg burgonya, 1 fejes saláta, 20 dkg erdei gomba, 2 db sárgarépa, 2 db cukkini, 2 db szárzeller, köménymag, petrezselyem, mustár, citromlé, olaj, só, bors

Elkészítése:
A megtisztított, de hámozatlan burgonyát sós vízben a forrástól számított 30 percig főzzük, majd meghámozzuk és kockákra vágjuk. A cukkinit és sárgarépát megtisztítjuk és hasábokra vágjuk. Gőz fölött megpároljuk - a répát 12 percig, a cukkínit 7 percig -, majd kockákra vágjuk.
A jól megmosott és lecsepegtetett fejes salátát csíkokra vágjuk, tálra rendezzük, majd ráhalmozzuk a megfőtt zöldségeket. A zellert felaprítjuk, a gombát megtisztítjuk, vékonyra szeleteljük, és a salátához keverjük.
Kikeverünk 2 kanál citromlevet 2 kanál mustárral és 4 kanál olajjal. Sózzuk, borsozzuk, 1 kiskanál köménymaggal és 1 kanál apróra vágott petrezselyemmel fűszerezzük. Az öntetet külön tálkában adjuk a saláta mellé.

NYÁRI VITAMINSALÁTA 01.
Hozzávalók:
30 dkg paradicsom, 30 dkg nyers uborka, 2 zöldpaprika, 1 cs. hónapos retek, 1 cs újhagyma, 1 fej saláta, 2 keménytojás, 2 dl joghurt, só, őrölt bors, finomra vágott kapor, ízlés szerint

Elkészítése:
A nyersanyagokat hámozatlanul (kivéve a paradicsomot) felkarikázzuk, a salátát metéltre vágjuk. Az egészet mély üvegtálba helyezzük. Sóval, borssal, finomra vágott kaporral meghintjük, hozzáadjuk a felkarikázott kemény tojásokat, majd a joghurttal könnyedén elkeverjük, 1.5 órára hűtőbe állítjuk.

NYÁRI VITAMINSALÁTA 02.
Hozzávalók:
két alma, két uborka, egy csomó hónapos-retek, ecet, olaj, mustár, cukor, só

Elkészítése:
A hozzávalókat meghámozzuk, megreszeljük, majd enyhén ecetes, mustáros cukros-sós, bőven olajos mártással öntjük le, és azonnal fogyasztjuk.

NYÁRI VITAMINSALÁTA 03.
Elkészítése:
Ezt a salátát sokféle zöldségből, tetszés szerinti arányokban is el lehet készíteni. Mondjuk - 2 paprikát, egy termetes kígyóuborkát, 3 paradicsomot, 1 csomó retket, 1 csomó újhagymát karikákra vágok, 1 fej salátát durvára tépkedek. Összekeverem a zöldeket, sóval, borssal, vágott petrezselyemmel és kaporral meghintem, rászórok 2-3 felkarikázott kemény tojást és leöntöm 3-4 dl joghurttal. Jól lehűtöm.

NYERS VITAMINSALÁTA
Hozzávalók:
25 dkg zöldborsó, 20 dkg gomba, 20 dkg karfiol, 2 db sárgarépa, 2 szál újhagyma, 1 db karalábé, 2 dl tejföl, 1 tubus majonéz, 1 db citrom, 1 kiskanál mustár, só, porcukor

Elkészítése:
A salátához csak a legzsengébb friss zöld-féléket használjuk! A nagyon apró zöldborsót összekeverjük a reszelt sárgarépával, a reszelt karalábéval, a rózsáira szedett karfiollal és a nyersen karikára vágott gombával. A zöld-féléket reszelés közben megöntözzük egy citrom levével, nehogy megbarnuljanak, végül megsózzuk.
Egy kis tubus majonézt összekeverünk a mustárral, tejföllel, kiskanálnyi porcukorral meg az apróra vágott újhagymával, és leöntjük vele a salátát.

ROKFORTOS VITAMINSALÁTA
Hozzávalók:
1 tojás, 1 zsenge karalábé, 1 nagy csokor retek, 200 g kígyóuborka, 3-4 zsenge sárgarépa, 1 kis fej saláta, 1 ek tisztított tökmag, 4-5 szál petrezselyem
Az öntethez:
100g érett márványsajt, 2 ek majonéz, 3dl joghurt, 1/2 citrom leve, 1 ek méz, só, bors

Elkészítése:
A tojást sós vízben, az újraforralástól számított pontosan 8 percig főzzük, majd hideg vízbe merítve kihűtjük és meghámozzuk. A zöldségeket megtisztítjuk, megmossuk, a salátát kicentrifugázzuk, vagy konyharuhával szárazra lapogatjuk, A karalábét és a retket karikára, az uborkát és a sárgarépát hosszanti szeletekre gyaluljuk, azután kissé rézsútosan valamennyit vékony csíkokra-pálcikákra vágjuk. A tökmagot serpenyőbe szórjuk, és zsiradék nélkül megpirítjuk. A legszebb salátalevelekkel kibélelünk egy nem túl mély tálat, a maradékot falatnyi darabkákra tépkedjük, majd a tál aljára szórjuk. Tetejére halmozzuk a zöldségeket, megszórjuk tökmaggal, finomra vágott petrezselyem felével, végül a kettévágott tojással és 1-2 szál tetszőleges zöld-fűszerrel díszítjük. Az öntethez apróra-finomra morzsoljuk a márványsajtot, csinos tálkába tesszük. Hozzáadjuk a majonézt, a joghurtot, a citromlét, a mézet, ízlés szerint sót, frissen őrölt borsot, és sima-bársonyos krémmé keverjük. A szépség kedvéért csak az asztalnál öntözzük meg vele a salátát Szerintem a méz helyett lehet édesítőt használni, a joghurt helyett inkább tejföl vagy tejszín, akár keverve.

SAJTOS VITAMINSALÁTA 01.
Hozzávalók:
50 dkg konzerv zöldbab, 20 dkg paradicsom, 1 csomó retek, 15 dkg kígyóuborka, 3 evőkanál olaj, 15 dkg márványsajt, só, őrölt bors, 1 csokor petrezselyem, 1 db citrom

Elkészítése:
A retket megtisztítjuk, vékony karikákra vágjuk, hasonlóképpen az uborkát is. A sajtot lereszeljük, a petrezselymet finomra vágjuk.
Megfelelő nagyságú saláta keverőtálba tesszük a retket és az uborkát.
Megsózzuk, majd hideg helyen fél óráig állni hagyjuk. Olajat, citromlét, csipetnyi őrölt borsot, zöld-petrezselymet, a levétől leszűrt zöldbabot, reszelt sajtot, végül cikkekre vágott paradicsomot keverünk hozzá.

SAJTOS VITAMINSALÁTA 02.
Elk. idő: 30 perc
Hozzávalók:
25 dkg trappista sajt, 10 dkg zöldpaprika, 15 dkg uborka, 10 dkg paradicsom, 5 dkg vöröshagyma, (vagy 1 csomó újhagyma), 2 evőkanál olaj, 1 db citrom, 1 mokkáskanál őrölt fehérbors, 2 teáskanál só

Elkészítése:
A hagymát, a hámozott uborkát, a paradicsomot, zöldpaprikát karikára vágjuk, sózzuk és 15 percig állni hagyjuk. Levét kicsavarjuk, hozzáadjuk a háromszög alakú lapocskákra szeletelt sajtot, az étolajat, borsot, citromlét. Az egészet összekeverjük, tálalásig hűtőben tartjuk.

SPÁRGÁS VITAMINSALÁTA
Hozzávalók 4 személyre:
30 dkg spárga, 1 kis szál kígyóuborka, 1 fej saláta, 1-1 csokor zöldhagyma, hónapos retek, kapor és petrezselyemzöld, 1 dl joghurt, 2 evőkanál salátaolaj, ízlés szerint citromlé, kevés porcukor, só

Előkészítése:
a spárgát megtisztítom, és 3-4 centis darabokra vágom. Nagyon kevés, sóval és cukorral ízesített vízben a felforrástól számított 4 percig főzöm, majd leszűröm. Ha kihűlt, hűtőszekrénybe teszem. A salátamártáshoz a joghurtot simára keverem a salátaolajjal, citromlével, sóval és cukorral, ezután belekeverem a megmosott és nagyon finomra vágott kaprot meg a petrezselyemzöldet. Ezt is a hűtőszekrénybe teszem. A zöldségeket sorra-rendre megtisztítom, és szükség szerint feldarabolom: a hagymát tisztítás után vékonyra karikázom, a retket megmosom, és hosszú szálakra reszelem, a megmosott és héjas uborkát vékonyra gyalulom.
Elkészítése: a megmosott és jól leszárított salátát vékony laskára vágom, vagy kézzel összetépkedem. Az összes zöldséget - a spárgával együtt - mély tálba rakom. Felhasználásig a hűtőszekrényben tartom. A mártást csak a tálalás pillanatában öntöm rá, lazán összekeverem, és azonnal kínálom. A saláta csak akkor marad ropogós, ha nem sózzák meg előre!

SZÓJÁS VITAMINSALÁTA
Hozzávalók:
2 fejes saláta, 10 dkg TOFU (szójatúró), 1 csomó retek, 1 csomó újhagyma, 0,5 dl kapros ecet, 2 dkg cukor, só, torma, 2 alma, 2 tojás, 40 dkg sárgarépa, 10 dkg márványsajt, ecet

Elkészítése:
A tofut és a sárgarépát kis kockákra, a salátát metéltre vágjuk, a retket, a tojást és az újhagymát felszeleteljük.
Az egészet összekeverjük, és leöntjük almás- ecetes-tormás salátaöntettel.
Hűtőszekrényben kb. 1 órán át, érleljük. Tálalás előtt márványsajtot reszelünk a tetejére.

TAVASZI VITAMINSALÁTA 01
Hozzávalók:
40 dkg fejes saláta, 3 sárgarépa, 1 csomó hónapos retek, 5 dkg búzacsíra, citrom, mustár, édesítőszer, só.

Elkészítése:
A megtisztított sárgarépát és retket vékonyan felkarikázzuk, enyhén megsózzuk, szűrt citromlével meg- locsoljuk. A fejes salátát kockákra vágjuk, de néhány levelet egészben hagyunk. A mustárt és az édesítőszert elkeverjük, és megforgatjuk benne az előkészített nyersanyagokat, hozzáadjuk a búzacsírát, majd salátalevéllel kibélelt tálba halmozzuk.

TAVASZI VITAMINSALÁTA 02
Hozzávalók:
1 csomó hónapos retek, 1 zsenge karalábé, 10 dkg fejes saláta, 3 dkg búzacsíra, édesítőszer, kevés tárkony- ecet, metélőhagyma, só.

Elkészítése:
A retket vékony karikára, a karalábét apró kockára, a leveleit vékony metéltre vágva a búzacsírával és a finomra vágott metélőhagymával lazán összekeverjük. 3 dl vízből, tárkonyecetből, mesterséges édesítőszerből páclevet készítünk, leöntjük vele a salátát, és hűtőszekrényben érleljük.

TAVASZI VITAMINSALÁTA 03.
Hozzávalók:
1 csokor zsenge karotta, 2 csokor zöldhagyma zöldjével együtt, 1 kis szál kígyóuborka, 1 csokor piros retek, 1 kis fej saláta, 1 csokor petrezselyemzöld, 1 csokor kapor, 2 dl joghurt, 2 evőkanál salátaolaj, ízlés szerint törött bors, porcukor, és só

Elkészítése:
A salátamártáshoz a megmosott petrezselyem zöldet és a kaprot nagyon finomra összevágom, majd belekeverem a joghurtba. Megsózom, csipetnyi cukorral és a borssal ízesítem, végül az olajjal is elkeverem. A salátát leveleire szedem, megmosom, ezután leszárítom, majd csíkokra tépkedem. Salátástálba teszem. Befedve berakom a hűtőszekrénybe. A megtisztított és megmosott sárgarépát, a héjas uborkát és a retket nagyon vékony karikákra gyalulom, a megmosott és meghámozott zöldhagymát pedig zöldjével együtt felkarikázom. Az összes zöldséget gyengén megsózom, és a mártást ráöntve, jól összeforgatom. Befedve egy-két órán keresztül érlelem a hűtőszekrényben. Csak közvetlenül tálalás előtt keverem össze a salátalevekkel, nehogy megfonnyadjon.

TAVASZI VITAMINSALÁTA 04.
Hozzávalók:
1 közepes lila hagyma, 2-3 újhagyma szárastól, 2-3 paprika, 1 közepes jégcsapretek, 1 közepes kígyóuborka, 3-4 paradicsom, 10%-os ecet, só

Elkészítése:
A hozzávalókat a paradicsom kivételével nagyon vékonyra szeljük, sóval összekeverjük, jó félóráig állni hagyjuk. Ekkor 2-3 evőkanálnyi ecettel pikánsra savanyítjuk, és összekeverjük a gerezdekre vágott paradicsommal.
Frissen fogyaszthatjuk bármilyen húsétel mellé.
Üvegbe töltve pár napig eltartható, de frissen az igazi.
Különböző magokkal megszórva egy könnyű vacsorasalátának is alkalmas. (Klemi)

TÉLI VITAMINSALÁTA 01.
Hozzávalók:
40 dkg nyers, reszelt vörös káposzta, 20 dkg tisztított sárgarépa, 20 dkg tisztított zeller, 2 alma, fél üveg gyöngyhagyma, 2 citrom, kb. másfél dl olaj, 2 evőkanál méz, só, őrölt fehér bors és szerecsendió, ízlés szerint

Elkészítése:
A megtisztított sárgarépát, zellert, vörös káposztát az almával együtt nagy lyukú reszelőn lereszeljük. Közben egy mély tálban elkészítjük az öntetet. A citromok kicsavart levét először a mézzel, majd hozzáadva az olajat is, simára keverjük. Megfűszerezzük és összekeverjük a reszelt alapanyagokkal. Hűtőszekrényben kb. 1-1,5 órán át, érni hagyjuk.

TÉLI VITAMINSALÁTA 02
Hozzávalók:
25 dkg hordós káposzta, 2 pár virsli, 3 ecetes uborka, 2 alma, 1 sárgarépa, 2 tojásból készült francia majonéz, 2 dl tejföl

Elkészítése:
A kinyomkodott káposztát összekeverjük a karikára vágott uborkával, a meghámozott, kockára vágott almával, fölszeletelt virslivel és a reszelt sárgarépával. Leöntjük a tejföllel hígított majonézzel, és egy-két óra múlva fogyasztjuk (készíthetjük kemény tojásból készült tartármártással is, akkor belevágjuk kockára a kemény-tojások fehérjét is).

TOJÁSOS VITAMINSALÁTA
Elkészítése:
4 kemény tojást karikára vágunk. Ugyancsak karikára vágunk 1 db közepes nagyságú főtt sárgarépát, 1 db főtt fehérrépát, 1 db kisebb uborkát és összevágunk fél fej fejes salátát. Kevés ecettel, vízzel, mustárral salátalevet készítünk - salátalé helyett esetleg tartármártást - és ebben elkeverjük a nyersanyagokat. Sózzuk, borsozzuk, majd rászeletelünk egy kisebb fej vöröshagymát
Fogyasztás előtt legalább két óra hosszat hűtőben pihentetjük. Üvegpoharakba szedve, pirítós kenyérrel tálaljuk.

FOLYTATÁSA KÖVETKEZIK
Forrás:
ZÖLDSÉGSALÁTÁK - BABSALÁTÁK
Szerző:
 
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.